
Zasady zwrotu środków transakcji płatniczych
Wykonanie transakcji z użyciem nieprawidłowego identyfikatora
Odpowiedzialność za wykonanie transakcji płatniczej
1. Zlecenie płatnicze jest uznawane za wykonane na rzecz właściwego odbiorcy, jeśli zostało zrealizowane zgodnie z danymi dostarczonymi przez płatnika, a w przypadku wskazania unikatowego identyfikatora – jeżeli zostało wykonane zgodnie z tym unikatowym identyfikatorem bez względu na dostarczone przez płatnika inne informacje dodatkowe.
2. Bank nie ponosi odpowiedzialności za zlecenie płatnicze wykonane na nieprawidłowy unikatowy identyfikator.
3. Gdy transakcja płatnicza zostanie wykonana z nieprawidłowym unikatowym identyfikatorem to bank płatnika i bank odbiorcy mają obowiązek podjąć działania w celu odzyskania kwoty transakcji.
4. Zwrot transakcji płatniczej z użyciem nieprawidłowego identyfikatora następuje na specjalny rachunek zwrotu, który jest prowadzony przez każdą placówkę sprzedażową banku.
5. Wymiana informacji między bankiem płatnika a bankiem odbiorcy odbywa się za pośrednictwem systemu reklamacji i zgłoszeń (OGNIVO).
Działania placówki sprzedażowej jako banku płatnika w celu odzyskania kwoty z transakcji płatniczej
1. Gdy płatnik zgłosi transakcję z nieprawidłowym unikatowym identyfikatorem, placówka sprzedażowa ma 3 dni robocze na:
1.1 Jeśli prowadzi rachunek odbiorcy – pisemne powiadomić odbiorcę o:
- zgłoszeniu przez płatnika informacji, że zlecił wykonanie transakcji z użyciem nieprawidłowego numeru rachunku bankowego,
- możliwości dokonania zwrotu tej kwoty na rachunek do zwrotu wskazany przez placówkę sprzedażową,
- terminie do kiedy należy dokonać zwrot środków,
- numerze NRB rachunku zwrotu,
- obowiązku udostępnienia płatnikowi danych osobowych w celu dochodzenia zwrotu kwoty płatniczej wskazanej w ust. 1, jeśli odbiorca nie dokona jej zwrotu w terminie miesiąca od dnia dokonania zgłoszenia przez płatnika.
1.2. Jeśli nie prowadzi rachunku odbiorcy – placówka sprzedażowa zwraca się do banku odbiorcy o:
- podjęcie działań w celu odzyskania kwoty, o której mowa w ust.1 pkt 1.1, ppkt b),
- przekazuje informacje o transakcji, które są niezbędne do podjęcia działań mających na celu odzyskanie środków (w tym rachunek do zwrotu). Załącznik: Zgłoszenie płatnika o transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora
2. Jeżeli odbiorca dokonał zwrotu transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora na rachunek zwrotu wskazany przez placówkę sprzedażową, to placówka ta nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od uznania rachunku zwrotu uznaje rachunek klienta, który wykonał transakcję z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora .
3. Jeżeli uznanie rachunku klienta/płatnika nie jest możliwe, placówka sprzedażowa nie później niż w terminie 3 dni roboczych od uznania rachunku zwrotu tej placówki, informuje klienta, że:
- zwrot odzyskanej kwoty transakcji może nastąpić na wskazany przez niego numer rachunku płatniczego;
- zwrot odzyskanej kwoty transakcji może nastąpić poprzez wypłatę środków pieniężnych w formie gotówki.
4. Jeżeli płatnik wskazał numer rachunku płatniczego, o którym mowa w ust.1, pkt 1.1, to placówka sprzedażowa nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od jego wskazania dokonuje uznania tego rachunku kwotą odzyskanej transakcji płatniczej.
5. Jeżeli płatnik nie wskazał numeru rachunku bankowego, to na żądanie płatnika placówka sprzedażowa niezwłocznie wypłaca środki pieniężne.
6. Jeżeli w terminie miesiąca od dnia zgłoszenia przez płatnika informacji o wykonaniu zlecenia płatniczego z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora działania opisane w ust.1 nie doprowadziły do odzyskania kwoty transakcji, placówka sprzedażowa nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania pisemnego żądania płatnika o udostępnienie danych odbiorcy:
1.1. jeśli prowadzi rachunek płatniczy odbiorcy to udostępnia płatnikowi:
a) imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy,
b) miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres odbiorcy;
1.2. jeśli nie prowadzi rachunku płatniczego odbiorcy – zwraca się do banku odbiorcy o udostępnienie danych jak w pkt 1. Żądanie płatnika o udostępnienie danych odbiorcy stanowi Załącznik Nr 2 do niniejszych zasad.
Działania placówki sprzedażowej jako banku odbiorcy w celu odzyskania kwoty transakcji płatniczej
1. Po otrzymaniu informacji od banku płatnika, że transakcja płatnicza została wykonana z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, placówka sprzedażowa, która prowadzi rachunek odbiorcy, ma obowiązek poinformować odbiorcę na piśmie o zaistniałej sytuacji. Odbiorca otrzymuje także informację o możliwości zwrotu tej transakcji na wskazany przez placówkę sprzedażową rachunek zwrotu.
2. Jeśli odbiorca dokona zwrotu transakcji na rachunek zwrotu, placówka sprzedażowa ma obowiązek w ciągu 1 dnia roboczego od uznania rachunku zwrotu kwotą odzyskanej transakcji, uznać rachunek płatniczy klienta, który wykonał transakcję z użyciem nieprawidłowego identyfikatora lub wskazany przez bank płatnika inny rachunek płatniczy.
3. Jeżeli odbiorca nie zwróci płatności na rachunek zwrotu wskazany przez placówkę sprzedażową w ciągu miesiąca od zgłoszenia o otrzymaniu zlecenia płatniczego wykonanego z użyciem nieprawidłowego identyfikatora, placówka sprzedażowa, na żądanie płatnika, ma obowiązek udostępnić bankowi płatnika następujące dane odbiorcy:
- Imię i nazwisko lub nazwa odbiorcy,
- Miejsce zamieszkania, adres oraz siedzibę i adres odbiorcy.
Placówka sprzedażowa musi przekazać te dane bankowi płatnika w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze od otrzymania żądania o udostępnienie danych odbiorcy.
Słowniczek pojęć:
- Bank – Bank Spółdzielczy w Rzeszowie;
- Dostawca odbiorcy – dostawca usług płatniczych prowadzący działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usługi odbierania transakcji płatniczej;
- Dostawca płatnika – Bank Spółdzielczy w Rzeszowie, dostawca usług płatniczych prowadzący działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usługi inicjowania transakcji płatniczej;
- Placówka Banku – Centrala, Oddział lub Filia Banku;
- Płatnik – osoba fizyczna, składającą zlecenie płatnicze;
- Unikatowy identyfikator – numer rachunku bankowego (NRB) lub inny unikatowy identyfikator uzgodniony przez strony w umowie;
Zlecenie płatnicze – oświadczenie płatnika lub odbiorcy skierowane do jego dostawcy zawierające polecenie wykonania transakcji płatniczej.